تاریخچه بناهای تاریخی شهرستان ساوه

 

شهر ساوه

شهر ساوه از ديگر شهرهاي استان مركزي است كه داراي جاذبه هاي تاريخي و مذهبي متعددي مي باشد از جمله اين آثار مي توان به مسجد جامع ساوه اشاره كرد. اين بنا كه يكي از ارزش مندترين آثار و بناهاي تاريخي ايران است و در جنوب شرقي شهر ساوه واقع شده و در زمان شاه اسماعيل صفوي مرمت شده است ، از قرون اوليه اسلامي تاكنون تقريبا دست نخورده و سالم باقي مانده است. اين بنا مجموعه اي از هنر معماري، نقاشي، خطاطي، كاشي كاري و گچ بري است كه به صورت گنجينه اي كامل آثار دوره هاي مختلف اسلامي را در خود جاي داده است. يك گنبد، دو ايوان، شبستان هايي در اضلاع جنوبي، غربي، شرقي، مناره، صحن، حياط و دو محراب با ارزش متعلق به دوره سلجوقي و صفوي از قسمت هاي مختلف اين بناي تاريخي، مذهبي مي باشد كه با نقوش و اشكال هندسي خاصي ساخته شده اند.

از ديگر آثار تاريخي شهر ساوه مي توان به قلعه دختر (قيزقلعه)، بازار، كاروانسراي عبدالغفار خان باغ شيخ، آب انبارهاي حاجي ميرزا حسين عامل ساوه، سيد تقي حسيني ساوه، مسجد جامع ساوه و پل هاي سرخوه در جاده ــــ آباد، عسگر آباد، هشت چشمه بر روي رودخانه قره چاي ساوه، يك چشمه و بقعه پيغمبرـــ نبي ا... و تكيه باغ شيخ ساوه.

ادامه نوشته

عکسهای منتخب نویسنده

 

ادامه نوشته

the fact حقيقت

 

the fact is force but the man achieves to that in spacial times because when one sees the fact,suffers and must defeat ,while the fact succeeds other will join to it.
could the human`s mind know ,find out the reality?
I talk about you who are you? you are thought?you are the other man?
we are the same, I am you ,you are me

professor dr. ebrahim mirzaee""                                                                  

 

 

حقیقت یک نیروست .اما انسان در لحظه های نادر به درک آن توفیق می یابد.زیرا      تا آنجا حقیقت است عذاب میبیند و باید شکست خورد همینکه حقیقت پیروز        شد دیگران به آن می پیوندند.

آیا ذهن آدمیان به شناخت حقیقت تواناست؟

من از تو میگویم تو کیستی؟ تو فکری .تو انسانی دیگری؟

تو و من یکی هستیم ؟ تو و من یک فکریم ؟

"پروفسور ابراهیم میرزایی"

گزيده اي از قابوس نامه

 

بياموز و بياموزان

                 نخست انديشه کن وانگاه بگوي


 

قول از راستي باز مگير 

      چيزي مگوي که عذر بايد خواست

 

مکن کاري که نبايد کرد 

        نهان خود را به از آشکار دار


 

خود را از همه کمتر دان 

       کس را به افراط مگوي و مستان


 

به سيم و زر دين مفروش

     بر زاهد جاهل اعتقاد نکن


 

نان هر کس را مخور و نان خود را از هيچ کس دريغ مدار.

نوشته ای از برای معلم

گفتند معلم شمع است اما شمع کلمه ی نا چیز است زیرا شمع را میسازند که بسوزد ولی معلم میسوزد که بسازد و بین ساختن برای سوختن و سوختن برای ساختن تفاوتی است از 

 فرش تا عرش.

سخن منتخب هفته

.....آدمی به سر شناخته می‌شود، یا لباس؟
كشته‌ای را اگر بخواهند شناسایی كنند، به چهره‌اش می‌نگرند یا به لباسی كه پیش از رزم بر تن كرده است؟

پيشرفت از ديدگاه قرآن

پيشرفت از ديدگاه قرآن
آنچه محور دعوت همه ي پيامبران بوده ، اين است كه همه ي آن ها در درجه ي اوّل ، دعوت به توحيد وخدا پرستي مي كردند. چون اگر در جوامع بشري اين اصل مهم جايگزين شود، بسياري از مفاسد وعقب ماندگي ها با ديدن چشم ناظري كه مي فرمايد «لا تدرك الابصار وهويدرك الابصار» خود به خود كنترل مي شود.
قرآن كريم چند اصل را به عنوان عنصر افزايش پيشرفت وترّقي در زندگي دنيوي و اخروي، نام برده است، كه عبارتند از :

توكّل ، صبر ، شكر ، تفكّر

 در قرآن کریم می توان چند اصل را بعنوان  عنصر افزایش  پیشرفت و ترقی هم در زندگی دنیوی و همچنین  حیات  آخروی  نام برد.

توکل ،صبر ،شکر، تفکر

توکل

توکل به معنای واگذاری کارها به دیگری هست.در حقیقت کسیکه کاری را باید انجام بدهد اما قادر به انجام دادن آن به خوبی نیست کارهای خود را به دیگری واگذار می نماید.در این نظام خلقت هیچ انسانی قادر نیست موفقیتهای خودش را مستقیما بدست آورد.بلکه در مواقعی چند لازم است تا دیگری را در کار خود سهیم نماید.با این بیان انسان باید بخشی از کارهای را  که مطابق با قدرت او نیست  به خداوند واگذار نماید.پی حقیقتا  توکل به خدا این نیست که انسان کاملا گردن خود را از وضایف مبری کند.بلکه آن چیزهای که مربوط به خداوند می باشد را به عهد خداوند انسان واگذار  کند و آن مورادی که مربوط به خود انسان می شود را انسان باید مستقیما به انجام برساند.

خداوند در باره توکل در قرآن می فرماید:

وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا
و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مى‏دهد؛ و هر كس بر خدا توكّل كند، كفايت امرش را مى‏كند؛ خداوند فرمان خود را به انجام مى‏رساند؛ و خدا براى هر چيزى اندازه‏اى قرار داده است!

این آیه شریفه به خوبی بیانگر این مطلب هست که توکل نقش بسزایی در پیشرفت و ترقی دارد.و ظهور این آیه در پیشرفت مادی کاملا مشهود است.

  تفکر

در خیلی از آیات خداوند امر به تفکر می کند برای عبرت و هدایت و حکمت آموزی
مانند
أَوَلَمْ يَنظُرُواْ فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللّهُ مِن شَيْءٍ وَأَنْ عَسَى أَن يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ
آيا در حكومت و نظام آسمانها و زمين، و آنچه خدا آفريده است، (از روى دقت و عبرت) نظر نيفكندند؟! (و آيا در اين نيز انديشه نكردند كه) شايد پايان زندگى آنها نزديك شده باشد؟! (اگر به اين كتاب آسمانى روشن ايمان نياورند،) بعد از آن به كدام سخن ايمان خواهند آورد؟! س7 آیه185
إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ
بدترين جنبندگان نزد خدا، افراد كر و لالى هستند كه انديشه نمى‏كنند. س8 آیه22
وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ
و اگر پروردگار تو مى‏خواست، تمام كسانى كه روى زمين هستند، همگى به (اجبار) ايمان مى‏آوردند؛ آيا تو مى‏خواهى مردم را مجبور سازى كه ايمان بياورند؟! (ايمان اجبارى چه سودى دارد؟!) س 10 آیه 99

 حداقل چیزی که ما از این آیات برداشت کنیم اینست که تفکر باعث روشن شدن خیلی از مجهولات و همچنین باعث یافتن مسیر مناسب برای رشد و ترقی هست.

صبر

در بسیاری از آیات امر به صبر شده و به گونه ای بیانگر این نکته هست که رحمت خداوند به صابران نازل می شود .از این رو صبر عامل موثری برای پیشرفت خواهد بود:
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوه‏ها، آزمايش مى‏كنيم؛ و بشارت ده به استقامت‏كنندگان! س 2 آیه 155
وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
و شكيبايى كن، كه خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نخواهد كرد! س 11 آیه115

 شکر

در قرآن آیاتی هست که بیانگر این نکته هست که شکر خداوند باعث ازدیاد نعمت می شود بنابر این شکر خداوند یک خاصیت ذاتی در پی دارد و آن هم ازدیاد نعمت هست.اگر بنا باشد که ما با نعمت خداوند رشد داشته باشیم ،شکر باعث زیاد شدن نعمت می شود که   رشد و ترقی را متعاقب خواهد  بود.خداوند در این باره می فرماید:
مَّا يَفْعَلُ اللّهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَكَانَ اللّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا
خدا چه نيازى به مجازات شما دارد اگر شكرگزارى كنيد و ايمان آوريد؟ خدا شكرگزار و آگاه است. (اعمال و نيّات شما را مى‏داند، و به اعمال نيك، پاداش نيك مى دهد.)  147/4
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
و (همچنين به خاطر بياوريد) هنگامى را كه پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شكرگزارى كنيد، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسى كنيد، مجازاتم شديد است!»

منبع http://8mp.blogfa.com :تعالی مهر

نیازمند همکاری شماهستیم

هم اکنون نیازمند کلیک های شما هستیم ...........................................................................
ادامه نوشته

عکسهای عیجیب

برای دیدن مابقی به ادامه مطلب مراجه کنید

 

ادامه نوشته

لينك هاي منتخب نويسنده

http://yegane-naji.blogfa.com نويسنده اين وبلاگ پرفسور ابراهيمي مي باشند

http://zendegivama.blogfa.com

http://mosivandarzanfudi.blogfa.com دست نوشته هاي يكي از دوستان

 

برخي از سخنان بازديدكنندگان

انسان آگاه همواره زیر درفش انسانیت با تمام نیروی فکری و فیزیکی خود به همه انسانها و در نتیجه به خود خدمت می کند..



کلمه ی آدم

 


وحدت الوجودِ آدمیان است و نظم آزادی ، معنا در خودآیی و خودآیی معرفتِ خوبیها و بدیهاست.

"آقا پروفسور ابراهیم میرزایی"


قيام وحدت

تحت راهبري يگانه نجات

 

 

دهنده آدميان "آقا پروفسور ابراهيم ميرزايي"

نوروز منتظران

نوروز منتظران

1

در تقویم انتظار، همه فصل ها از عطر بهارى مهدى علیه السلام متبرك است.

نوروز منتظران روزى است كه از شب ظهور آغاز مى شود.

انتظار، فاصله اى است میان دو جمعه: جمعه ولادت و جمعه ظهور.

بهار، همه طراوتش را مدیون یك گل است: گل زیباى نرگس.

اگر سختى زمستان غیبت نبود، شوق آمدن بهار عدالت معنا نداشت.

خانه تكانى، رسم قدیمى همه منتظران بهار است. بهار مهدى علیه السلام از راه مى رسد، خانه تكانى دل ها را فراموش نكنیم.

بهترین هدیه اى كه مى توان براى گلدان شكسته قلب منتظران خرید، یك شاخه گل نرگس است.

جمعه ها كافى نیست، هر روز سهمى را به امام زمان علیه السلام اختصاص بدهیم.

منتظران واقعى به اشك و آه و دعا اكتفا نمى كنند.

نوروزها مى آیند و مى روند، حیف است اگر فقط با نقل و شكلات و شیرینى و دید و بازدید برگزارش كنیم.

كم لطفى مهمان است بر سر سفره بنشیند و صاحبخانه را نشناسد، حتى اگر او را نبیند.

امام زمان علیه السلام بیشتر از آن به گردن شیعه حق دارند كه فقط نیمه هاى شعبان و جمعه ها به یادشان بیفتیم.

اگر خورشید از چشم ما پنهان مانده است، تقصیر ابرها نیست، چشمان ما باران نخورده است.

حتى اگر امام از چشم ما غایب باشد، باز هم ما از چشم او غایب نیستیم.

اى كاش روزهاى «غفلت» ما از شب هاى «غیبت» او طولانى تر نبود.

مبادا فقط وقتى همه درها به رویمان بسته شد، درب خانه امام زمان علیه السلام را بزنیم.

مكه با همه «صفا»یى كه دارد، بى گل روى مهدى علیه السلام بى«صفا» است.

هر دستى در آرزوى بوسیدن حجرالاسود است، حجرالاسود در آرزوى بوسیدن دست مهدى علیه السلام است.

منتظرتر از امام زمان علیه السلام سراغ داریم؟ 1168 سال در انتظار!

دلنشین ترین اشعار در دیوان انتظار، سروده دل سپرده ترین شاعران است، آنها كه دل به حضرت مهدى علیه السلام سپرده اند.

نماز هیچ مأمومى بى امام اقامه نمى شود، ما چند ركعت را به امام خویش اقتدا كرده ایم؟

دیر و زودش مصلحت است، امّا هیچ عریضه اى بى جواب نمى ماند.

منبع http://ansarolhosayn.blogfa.com/ به نام انصار الحسين (ع)